Синайски псалтир от XI в.
(източник)
Надсвирване между Аполон и Марсий, барелеф от сред. на IV в. пр. Хр.
(източник)
Here you can read the article by Panayiotis Kanellopoulos „Children's Early Reflections on Improvised Music-Making as a Source of Musical-Philosophical Thinking“ (for the full text, click here). The text is used as study material for the course „Permanent Music Pedagogy Seminar“.
Panayiotis Kanellopoulos explores children's statements on musical thinking by studying their reflections on their own improvised music. He considers the possibility that children's discourse about music is the beginning of their philosophical reflection on music—an idea linked to the broader question of how to develop a perspective on music education that gives students a voice and welcomes experimentation while continuously questioning the biases we carry as music educators. Based on specific examples from conversations with eight-year-old children, he examines the development of their discourse, interpreting the meaning of their thinking and illustrating how they raise questions that, while starting from specific details, point to issues usually confined to abstract philosophical problems. The reflective potential of children, as well as their specific views, has great educational significance. Conversations with children about their work highlight interpretation and meaning-making as central to their experience as creators. And musical improvisation stands out as a source of genuine musical experiences and a fundamental means of creating practical communities, dialogue, and reflection.
Here you can read the article by Prof. Øivind Varkøy „The Intrinsic Value of the Musical Experience. Rethinking: Why and How?“ (for the full text, click here). The text is used as study material for the course „Permanent Music Pedagogy Seminar“.
In this chapter, I will examine the following questions: What characterizes the way of thinking about music that makes it possible and meaningful to talk about „the value of music in itself“ today? And why is it important to address this idea both in music education and in contemporary society as a whole?
At the core of my research are Martin Heidegger’s reflections in „The Origin of the Work of Art“ regarding the differences between objects, tools, and works of art, as well as Hannah Arendt’s discussions in „The Human Condition“ about our contemporary forgetfulness of the distinctions between the three types of human activities: labor, work, and action. I will also refer to Max Weber’s examination of the nature of modern Western rationality and the way it has developed, along with Aristotle’s concepts of poiesis and praxis and the Kantian notions of pragmatic and practical action.
My thesis is that music, as a product and object in the external world, cannot be said to have intrinsic value. Music as an object is a means to a musical experience. However, musical experience is not a product but an action; a human activity that has intrinsic value. This value is connected to thinking and reflection—actions that relate to Aristotle’s concept of long-term happiness (eudaimonia). I believe that this way of thinking about musical experience as an action offers an opportunity for the philosophy of music education to go beyond instrumentalism and technical rationality. It presents a possibility for those who no longer wish to accept the veneration of instrumental reason and technical rationality as the only possible form of rationality, along with the denial of human freedom that accompanies it. This type of thinking contributes to a fundamental critique of what appears to be a kind of „totalitarian“ economic and commercial ideology in today’s educational and cultural policy.
Translated by: Christian Vassilev
Here you can read the article by Otto Bollnow „The Pedagogical Atmosphere“ (for the full text, click here). The text is used as study material for the course „Permanent Music Pedagogy Seminar“.
The translation of this text is published with the kind permission of the Otto Friedrich Bollnow Society.
Translated by: Christian Vassilev
Abstract
Абстракт
Тези условия за ползване (споразумението) регламентират достъпа до- и използването на уебсайта www.fundamentamusicae.bg (уебсайта).
Молим да се запознаете със споразумението преди да започнете да разглеждате и да се възползвате от съдържанието на уебсайта. Достъпът до уебсайта и използването му от Ваша страна означава, че Вие, както и организацията, която представлявате, сте приели и сте съгласни със споразумението.
1. Достъп до- и употреба на компонентите и съдържанието на уебсайта
Уебсайта е собственост на академичния, научно-изследователски и педагогически център Fundamenta Musicae (FM). FM е собственик на всички компоненти на уебсайта и цялото му съдържание (включително, но не само, текстове, база данни, лого, снимки, графики, схеми, всякакви други изображения, аудио и видео материали, програмен код, дизайн), доколкото не е изрично посочен друг собственик или автор. Що се отнася до авторските текстове, по презумпция, ако друго не е указано, авторът е и собственик.
Всички компоненти и цялото съдържание на уебсайта, независимо дали става въпрос са собственост на FM или за друга собственост, са защитени по закона за авторското право и останалите закони за интелектуална собственост (ЗАПСП).
Уебсайта е с нетърговска цел. Вие имате право на пълен достъп до всички трудове и информации на територията на уебсайта (наричани оттук нататък „текстове”), доколкото не ги употребявате с търговска цел и ги ползвате само за лична употреба. Вие можете да визуализирате и да направите електронни копия, да изтегляте (прехвърляне и запис на информация от уебсайта) и съхранявате, както и да отпечатвате на хартиен носител части от материалите, съдържащи се в уебсайта, за Ваша лична употреба и с нетърговска цел при изричното условие, че запазите всички бележки и знаци, отнасящи се до авторските права и собствеността. Вие нямате право да възпроизвеждате, продавате, публикувате, разпространявате, променяте, показвате, използвате, пускате повторно или използвате с друга цел и извън посочените условия който и да е текст без предварителното съгласие на FM и на съответния автор в писмен вид. Същото се отнася до всички компоненти и цялото съдържание на уебсайта.
Вие имате право да използвате уебсайта, както и информацията и материалите, съдържащи се и показвани на територия му, само за законни цели и по начин, който не накърнява правата и не ограничава използването и достъпа до него на трета страна.
FM си запазва правото да актуализира компонентите и съдържанието на уебсайта, включително да коригира възможни грешки, неточности и пропуски, по всяко време със и без предизвестие.
2. Ограничена отговорност
FM и неговите представители в никакъв случай не носят отговорност за щети или загуби, включително, но не само, директни, косвени, последващи, специални, инцидентни, случайни, предизвикани или наказателни щети в резултат на- или причинени от уебсайта, от неговия софтуер, съдържание, материали или по друг начин.
3. Линкове (хипервръзки)
Уебсайта съдържа линкове към други уебсайтове. FM не отговаря за параметрите на евентуален Ваш контакт с тези уебсайтове и не носи отговорност за евентуални щети, породени от Вашия контакт с тях.
Препратките към страници от уебсайта от страна на други уебсайтове са допустими единствено при условие, че са извършени в подходящ контекст, т.е. съгласно предназначението на уебсайта. Предназначението на уебсайта е да отразява дейността, целите и духа на FM (както те са залегнали в правилника на центъра и се защитават в процеса на неговата работа).
4. Лични данни
FM няма да употребява Вашите лични данни извън формата за обратна връзка, а обратната връзка се използва единствено за отговор на Ваше запитване. FM не се интересува от-, не взема участие в- и не предлага активно и пасивно получените от Вас лични данни за статистически изследвания, свързани с трансфера на данни от какъвто и да е характер. Все пак, имайте предвид, че FM не гарантира 100% сигурност на своя сървър и бази данни и предварително Ви уведомява, че не носи отговорност при евентуални злоупотреби с Вашите лични данни от трети страни, незаконно добрали се до базите данни на FM.
FM изрично си запазва правото да разкрива лична или друга информация, която сте предоставили, на трети страни при следните обстоятелства: (a) когато се изисква по закон; (б) за разследване и/или предприемане на действия срещу незаконна дейност, подозрение за злоупотреба или неупълномощено ползване на уебсайта; (в) за защита на собствеността или безопасността на нашите потребители или на други страни.
5. Други
В случай, че по някаква причина съд от компетентната юрисдикция реши, че някое от горепосочените условия като цяло (или част от него) е неприложимо, това условие ще продължи да се прилага до максималния допустим размер в духа на споразумението, а останалите условия ще продължат да бъдат напълно валидни и в сила.
В случай, че FM не прояви съответната строгост да изиска поемането на отговорност от лице (или организация), нарушило дадено условие, това не означава отказ от бъдещо прилагане на съответното или друго от условията.
Тези условия представляват цялостното споразумение между FM и посетителите на уебсайта – www.fundamentamusicae.bg.
FM си запазва правото по всяко време да променя и актуализира споразумението. Използването на уебсайта след въвеждане на промени в споразумението ще означава, че Вие ги приемате и сте съгласни с тях. За евентуални промени можете да се ориентирате по датата на последната актуализация на тази страница.
Дата на последната актуализация: 26 06 2013г.
info@fundamentamusicae.bg